År 2023 förnyades jordbrukspolitiken i Sverige och resten av EU. Varje land har nu en strategisk plan som beskriver landets jordbrukspolitik. EU:s gemensamma jordbrukspolitik (CAP) har fokus på miljö och hållbarhet och att vi får konkurrenskraftiga företag som kan se till att vi har mat på borden.
Varje land i EU ska ta fram en så kallad strategisk plan som beskriver landets jordbrukspolitik under åren 2023–2027. I den strategiska planen står det till exempel vilka mål vi ska uppnå och vad du kan få stöd och ersättningar för.
De här stöden finns att söka från år 2023. Klicka på länkarna för att läsa mer om stöden.
Det nationella stödet till norra Sverige ingår inte i den strategiska planen men stödet kommer att kunna sökas som vanligt.
Stöden i den strategiska planen finansieras av både nationella pengar och pengar från två EU‑fonder:
Den totala budgeten för den strategiska planen är cirka 60 miljarder kronor för perioden 2023–2027. EU står för 45 miljarder kronor och Sverige för 15 miljarder kronor.
Stöd och ersättningar | Avrundat belopp |
---|---|
Gårdsstöd, omfördelning av stöd¹, stöd till unga jordbrukare och nötkreatursstöd | 27 996 |
1-åriga miljöersättningar det vill säga ekologisk produktion, mellangröda, fånggröda, vårbearbetning och precisionsjordbruk | 6 914 |
Djurvälfärdsersättningar för får, suggor och mjölkkor | 1 166 |
Fleråriga miljöersättningar det vill säga skötsel av betesmarker och slåtterängar inklusive komplement, fäbodar, skötsel av våtmarker och dammar, skyddszoner mot vattenområden och anpassade skyddszoner, hotade husdjursraser samt stöd till lantrasföreningar | 6 650 |
Kompensationsstöd | 7 500 |
Stöd till biodlingssektorn, stöd till producentorganisationer för frukt och grönsaker | 384 |
Investeringsstöd inklusive startstöd | 4 388 |
Projektstöd inklusive Leader | 4 092 |
Tekniskt stöd | 958 |
1. Alla som får gårdsstöd kommer att få cirka 15,4 euro extra per hektar för de första 150 hektaren jordbruksmark som man får gårdsstöd för. Det här är en omfördelning av stöd som ska öka inkomsterna hos de företag som har störst behov av stöd för att uppnå en skälig inkomst. Därför är gränsen satt till 150 hektar. I strategiska planen kallas detta för omfördelningsstöd.
Webbplatsen eufonder.se är en guide för dig som vill veta mer om vilka EU-fonder som finns i Sverige. Här kan du läsa om fonderna och vilka resultat de har gett.
För att följa arbetet med den strategiska planen finns en övervakningskommitté. Kommitténs uppgift är att
I kommittén sitter representanter från bland annat myndigheter, organisationer som arbetar med miljö- och klimatfrågor, näringslivets och arbetsmarknadens parter och organisationer som företräder civilsamhället.
Övervakningskommittén har vanligtvis möten två gånger per år. Du kan följa kommitténs arbete genom att läsa deras mötesprotokoll, presentationsmaterial och andra handlingar.
EU:s nya jordbrukspolitik ska ge medlemsländerna bättre möjlighet att hantera de utmaningar som livsmedelssektorn och landsbygderna står inför, som klimatförändringar, hotad biologisk mångfald samt företagens lönsamhet och konkurrenskraft. Samtidigt ska länderna kunna fortsätta att stödja lantbrukare på ett sätt som bidrar till ett hållbart och konkurrenskraftigt jordbruk.
Den strategiska planen har tre övergripande mål som alla medlemsländer i EU ska arbeta utifrån. Den strategiska planen ska
De tre allmänna målen är sedan nedbrutna i nio särskilda mål:
Det finns också ett så kallat ett tvärgående mål som genomsyrar de övriga nio särskilda målen. Målet är att
För att nå det tvärgående målet använder vi följande stöd:
För att klara av att nå de särskilda målen utgår vi från vad vi behöver göra. Vi har tagit fram vilka behov som finns för att nå varje särskilt mål.
De resurser vi har för att nå målen är jordbruksfonden, landsbygdsfonden och grundvillkoren. Fonderna finansierar stöden och ersättningarna. Grundvillkoren är regler som bland annat ser till att vi får bättre miljö, klimat, mindre smittspridning och säkrare livsmedel.
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 1:
Jordbruksfonden, grundvillkor och landsbygdsfonden
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 2:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 3:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 4:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 5:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 6:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 7
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 8:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Följande behov finns för att vi ska klara av att nå särskilt mål 9:
De här stöden och ersättningarna kan vi använda för att nå målet:
Vi utvärderar den strategiska planen löpande för att den ska kunna förbättras. Utvärderingarna hjälper oss att bedöma om planen är utformad för att möta behoven hos de som söker stöden och ersättningarna och om planen når sina mål på ett effektivt sätt. På så sätt bidrar utvärderingarna både till att den nuvarande planen och kommande gemensamma jordbrukspolitik kan utformas och genomföras på ett bättre sätt. Arbetet med utvärdering medfinansieras av Europeiska unionen.
Vi har ett utvärderingssekretariat som planerar utvärderingarna, anlitar utvärderare och sprider kunskap om resultaten. Utvärderingarna genomförs av såväl externa konsulter och forskare som av medarbetare på Jordbruksverket. Alla utvärderingar görs av personer som inte har varit delaktiga i att utforma programmet eller som inte i sin nuvarande tjänst eller sitt nuvarande uppdrag arbetar med att genomföra programmet.
Författarna till varje rapport står själva för slutsatserna, och alla utvärderingar granskas och kvalitetssäkras av oberoende experter. Generellt följer granskarna utvärderingarna från planering till färdig utvärderingsrapport.
Vi och andra myndigheter som hanterar EU‑stöd arbetar tillsammans för att förebygga och bekämpa bedrägerier och annan ekonomisk brottslighet. Syftet är att se till att de pengar som vi betalar ut går till rätt person, så att EU‑medel inte utnyttjas felaktigt.
Både vi och andra handläggande myndigheter gör därför kontroller i handläggningen, för att säkerställa att enbart de som följer reglerna får stöd.
EU betonar i den nya jordbrukspolitiken att bedrägeribekämpning är ett område som är viktigt att alla medlemsländer arbetar med.
Det är regeringen som ansvarar för innehållet i den strategiska planen. Regeringen ansvarar även för den svenska förordningen.
Jordbruksverket ansvarar för att stöden är möjliga att söka. Det innebär till exempel att vi tar fram föreskrifter, information om stöden och e-tjänster.